¡La Colmena que dice Sí!
Consumir productes de proximitat sense eixir del teu barri
¡La Colmena que dice Sí!

‘¡La Colmena que dice Sí!’ és una idea de consum col·laboratiu de proximitat feta realitat a França el 2011. Es tracta d’una plataforma web que posa en contacte directe a productors de la zona amb xicotets grups (ruscos) que fan la compra setmanalment a través d’internet i es reunixen periòdicament en un mercat efímer per tal de replegar els seus productes i canviar impressions.

¿Cóm formar part d’un rusc?

El seu funcionament es senzill, només has d’enregistrar-te a la web, sense cap cost, compromís de permanència ni necessitat de compra mínima i tindràs accés a tota una sèrie de productes de proximitat: hortalisses i fruites de l’horta, formatges, olis, melmelades, iogurts, pasta, pa, sabons...i tot produït a una mitjana d’entre 30 i 50 km de distància de ta casa i mai més lluny de 250 km.

També pots crear i coordinar un rusc al teu barri. A la Comunitat Valenciana de moment hi ha 5. José Vicente Pérez coordina la primera que es va crear en València, la Waycolmena. Hi ha altres dos en la ciutat, una més a Alaquàs i altra  a Alacant.

¿Cóm funciona un rusc?

En el cas de Waycolmena tens fins la mitjanit de dimarts per a fer la teua comanda i has de passar a replegar-la el dijous per la vesprada al mercat efímer que José Vicent organitza al barri de Xerea. Un mercat on podràs crear vincle, posar rostre e intercanviar impressions amb alguns dels productors dels aliments que vas a consumir.

 Es tracta d’un sistema en el que el productor és qui més guanya al no comptar amb intermediaris. El fet de tindre dos dies per a preparar les comandes el permet planificar la seua producció. El consumidor paga un xicotet cost de servici del 16,7%(del que un 8,35% va al suport de la plataforma i l’altre 8,35% per a la persona que coordina el rusc).

Per a un productor xicotet, la professionalitat amb la que està dissenyada ‘La Colmena que dice Sí’ es un gran suport ja que no necessita fer-se una web, és una via alternativa de gestionar les seues vendes a través d’una plataforma moderna, amb disseny de marca i totalment gestionada. Es tracta d’una iniciativa que posa en relació la utilitat de les noves tecnologies amb la filosofia de les tradicionals cooperatives de consum.

Els avantatges de consumir productes de proximitat passen perquè evites intermediaris, fomentes la sostenibilitat dels productors del teu entorn, i contribuixes a reduir la empremta de carboni. 

A més, crees una xarxa entre persones que tenen interessos semblants als teus i pots adquirir a bon preu productes de primera qualitat.

Este sistema social de consum és tot un fenomen en expansió en Espanya on el nombre de consumidors ha passat de 9.000 a 20.000 només en l’últim any. 

En tota Europa es conten hui més de 950 ruscos, 5.000 productors locals i 600.000 consumidors només en França i Espanya, però també els hi ha en Bèlgica, Itàlia, Alemanya i Regne Unit.

Visita la web